Re: [Kecy]Nove tisiceleti?

To TNX <webmaster zavinac novibra bod cz>
From Ivo Oprsal <io zavinac karel bod troja bod mff bod cuni bod cz>
Date Tue, 2 Jan 2001 15:40:50 +0100 (MET)
Cc KECY zavinac dali bod feld bod cvut bod cz

> Moment, myslim, ze tak jednoduche to neni. Tam se prevadely nejake kalendare
> a to narozeni se stanovovalo na nas kalendar zpetne ne? Mozna mam spatne
> informace, ale myslim, ze se nereklo, ze se narodil Jezis Kristus a mame
> tedy rok 1. Ale po mnoha letech se zacaly pocitat roky od narozeni Jezise
> Krista, ale s tim, ze prvni rok byl uz ten, kdy se narodil. Je tu nejaky
> historik, ktery by to mohl osvetlit? Ja byl na dejepis hodne slaby.
>
> TNX

No, to je pravda, ale nakonec se ukazalo, ze se netrefili zase tak
presne, jak chteli, a tak se kristus narodil uplne jinak
 nasledujici text je kus z Grygarovy stranky:
--------------------------------

Ve skutecnosti je - jak uz to casto byva - vsechno jinak. Predevsim
krestansky letopocet (od narozeni Krista) neni zdaleka jediny, ktereho se
 ve svete pouziva. Rok 2000 naseho letopoctu se shoduje napr. s r. 1716
 koptskeho slunecniho kalendare, s r. 1420 muslimske ery Hidzra, s r. 5750
 zidovskeho kalendare a s r. 7508 ery byzantske. Ve vsech techto
 pripadech o zadna kulata cisla nejde a pouzivatelum techto a mnoha
dalsich
 kalendaru musi pripadat nase oslavy i obavy z katastrofy jako ciry
 (krestansky) sovinismus.

 Za druhe krestansky letopocet nevznikl v dobe Kristova narozeni ci jeho
 zivota, ale zacal se uzivat az na zaklade navrhu opata rimskeho klastera
 Dionyzia Exigua v 6. stoleti naseho letopoctu.  Zmineny opat se pokusil
r. 532 n. l. pomoci rozlicnych historickych pramenu odvodit datum Kristova
 narozeni zpetne, ale jak dnes vime, nepodarilo se mu to uplne presne.
 Paradoxne se Kristus narodil nejmene 4 roky, ale nejspise jiz 7 let pred
 pocatkem krestanskeho letopoctu. Znovu tak vidime, ze nadchazejici rok
 2000 je historicky jeste mene zajimavy, nez by se mohlo zdat. Je zrejme,
ze 2000 let od skutecneho Kristova narozeni uz v kazdem pripade uplynulo.